Pages

Thursday, December 29, 2011

SAYANG, PENGORBANAN DAN KESABARAN


Assalamualaikum...

urrmmm.. idea ape ek kaly nie aku tulis ek? lupa sejenak. tadi dah ada idea. terlupa plak.huhu

.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.

- 5 minutes later - 
haa... jumpa dah! :)



actually, petang nie aku ase nak jiwang sebentar. xda lar jiwang tapi luahan hati je.. 

semua owg pernah dgar kan owg selalu ckp cm nie
.
.
.

" benda yang kita betul2 sayang dan sgt2 itu lar tak patut dimiliki"
.
.
.

termasuk lar someone yg kita syg sgt2 gak. tapi boley ke sume 2 terjadi?
pada aku lar. susah sgt kan nak terima sume 2 utk owg yg kita syg.
yelar. dah lar dy yg kita syg, tiba2 kita lepaskan cam 2 je. sape nak cm 2. aku ase owg yg tol2 kuat je yg boley terima and wat cm 2 kan2? tol x?

owg ckp, 2 sume demi kebahagiaan owg yg kita syg. so, kita lepaskan dy. aku ase bpe % je yg ada prinsip cm 2 lam idup dowg. pada aku, susah sgt2 nak wat cm 2. mmg lar, kita syg dy and nak be with him. impossible lar law xda owg yg nak be with owg tersyg kita kan? nak share all things with him/her until the end of life. 

cuba bayangkan, kalau dah bertahun2 kita kenal, kita kawan, then tiba2 satu masa kita terpaksa lepaskan dy demi kebahagiaan dy gak. tipu lar kalau someone 2 tak ada pape perasaan langsung kan? mesti akan rasa kecewa, patah hati, pasrah and mcm2 perasaan ag lar. someone yg tol2 kuat je akn redha je sume 2. cam ayat nie :
.
.
.
redha itu ikhlas.... pasrah itu menyerah

maksudnya, someone yg tol2 and ikhlas aty je yg di kategorikan sebagai redha atas yg terjadi dan terima seadanya dengan hati yg ikhlas dan percaya pada qada' qadar

pasrah plak someone yg ase menyerah atas ape yg terjadi sbb terpaksa terima ape yg berlaku tapi bukan kehendak hati someone 2 sendiri ngn ikhlas dan percaya gak pada qada' qadar 

( pada pendapat aku lar. xtawu lar yg sebenar2nya. law ada salah tlg betulkan )

bila aku pk2 blek, tol gak kan. kita pasti nak owg yg kita syg 2 epy, bahagia ngn ape yg dy nak. so, kita yg nak tgok dy bahagia, kita perlu ada pengorbanan either pengorbanan kecil o besar. setiap yg berlaku pasti ada hikmah disebalik yg berlaku kan? hal nie mmg sentiasa digunakan dalam life kita. kdg2 benda yg kita korbankan 2 lar akn jd yg terbaik utk kita. kita tak tahu ape akan berlaku pada masa depan kita. kita hanya mampu berdoa dan berserah pada ALLAH S.W.T..

kesabaran 2 pown penting gak utk kita lalui kesukaran yg ada nie. bersabar nie pasti ada yg terbaik utk kita drpd ape yg kita miliki skrg nie. tol x? bersabar 2 kan separuh daripada iman. so, sentiasa lar bersabar ngn ape yg dilalui. 

so, ape yg penting skrg, pengorbanan dan kesabaran perlu ada demi kebahagiaan someone yg kita sayangi sepanjang hidup kita. satu hal, kita jgn sesekali kesal dgn keputusan yg kita wat. sebabnya setiap yg berlaku pasti ada hikmahnya.. 

huhu.. petang nie ase nak luah lar plak.haha 
nie sume ape yg aku dah lalui and amek pengajaran dr ape yg aku nmpk spjg life aku smpai ke saat nie..

p/s : luangkan masa petang nie sebelum TENTANG DHIA stat. hehehe ag pown, ary nie episod terakhir dah. aku xkisah law xda spe yg nak luangkan masa bca entry aku. nie sekadar suka2. ok! bubye.. c u later.. 





thanx for reading ya

No comments:

Post a Comment