Pages

Wednesday, September 14, 2011

yang pergi akan tetap akan pergi


Assalamualaikum..

kisah nie berlaku masa aku ngah cuti sem bulan julai lepas. aku bwu nak kongsi cita skunk nie. yelar, dah lama sgt xupdate blog nie..

~ 11 JULAI 2011 * 11.07 pm * ~

Kisah pemergian arwah tok wan aku kat KEDAH. Arwah tok wan aku nie side abah aku. Side mak aku dah xda. So, b4 nie tinggal yg tok wan je. Aku igtkn sempat ag arwah nak tgok aku konvo anti. Tapi ALLAH lbey sygkn dy ag. Dah sampai ajalnya masa 2..

Sebelum ary arwah pergi, attitude dy dah laen dah. Selalu law aku g n kezen2 aku yg laen g umah arwah, mesti dy akn snyum n akan tegur tapi kaly nie xpown. :”( arwah senyap je, xckp pape pown kat kami masa 2. Masa 2 musim buah – buahan. Aku nak g kait buah manggis depan umah dy. Aku da tegur gak dy tapi dy senyap je. Selalu law aku tegur, mesti dy akn jwb gak tp kaly nie x...emmm aku nie xda lar pk yg bukan2. Dah mmg xjangka pown sume 2. Satu ag, dy xda sakit pape pown n mmg chat walafiat. Bley makan minum ag masa 2. Dy pergi tinggalkan kami sume tanpa sakit pape n mmg mengejut malam 2..

Lepas abiz kait buah sume, aku tegur ag arwah tapi still same.:( then aku blek umah. Dok mlm 2 lam kul 10.45 pm, mak long aku kol mak aku tapi aku yg angkat. Mula2 shock gak mak long kol mlm2. Selalu law kol mlm2, msesti da urgen. Then, Mak long ckp sambil nangis2 :

“ila.. ayah xsdaQ dah nie’’

Aku nie dah sebak2 dah ase. X terpk pown smpai ke tahap 2. Aku pk arwah koma je. Sbbny sebelum nie dy penah koma gak. Tapi lepas 2, ok blek..:(  then aku twus gtaw mak aku.

“mak..mak long kol gtaw yg tok wan dah xsedaQ’’

Mak aku dah isaw gler dah time 2 lpas aku gtaw cm 2. Aku twus ajak mak aku g umah tok wan. Mula2 mak aku suwoh tgu kat umah je sbb adik2 aku dah tido, yg tinggal adik aku yg FORM 6 2 je yg xtido ag.. then, aku nak g gak ngn mak aku. Aku dah xsedap aty. Sobs3..
Lepas2 2, aku twus start engine keta twus g umah tok wan. Bila smpai je...... waaaa! :””( owg dah penuh kat umah tok wan aku. Aku pelik gak bila smpai tgok owg dah penuh. Aku x pk lgsg HAL 2. Yg aku pk tok wan aku koma ja.emmm bila aku dah tuwun keta n menuju ke umah, aku terdengar da slah sowg owg kg ckp fon gtaw yg tok wan aku dh xda. Time aku ase cm nak rebah ja tapi aku gegas masuk lam umah.

Ape yg aku nampak lam bilik, tok wan aku dah terbujur kaku ngn kain batik dah tertutup sampai ke muka. Masa 2, aku asa kosong ja lam pala aku nie, ase cm nak rebah je then aku twus g kat side abah aku. First time, aku tgok abah aku nangis.:”(
mak aku pown twus g side abah aku n nangis.. aku lak lepas g kat tok n peluk dy. Tok aku mmg xbley nak tima gak. Dy ckp kat aku n kezen aku ( farah ) :

“tok wan hmpa dah xda. Hmpa dah xda tok wan dah lepas nie.’’

Time 2 TUHAN je yg tawu ape yg kami ase bila tok ckp cm 2. Aku nie nangis gla2 lar. Terasa kosong sgt bila owg yg kita syg pergi dulu. Yg sebelumnya ada, tiba2 xda. Tahun pertama beraya tanpa tok wan.. redha ngn pemergian dy...

Sebelum dy pergi, ada perubahan yg mmg owg laen x perasan. Rupanya, ape yg arwah ckp2 sebelum nie petanda n arwah dah ase yg dy akn pergi dulu tinggalkn kami sume.emm mlm 2, arwah da dgaQ burung Qiang bising2. Then arwah da ckp kat tok aku :
“ ada owg nak mati kot’’
Rupa2nya kata2 dy 2 xsangka akn jd knyataan. And it happened on himself.. wuuuu3! :””(

YA ALLAH.. KAU REDHAKAN LAH HATI KAMI SEMUA ATAS PEMRGIAN ARWAH UNTUK SELAMANYA DAN KAU MUDAHKANLAH PERJALANAN BELIAU KE ALAM YANG BARU ITU... AMIN...

 ~ asenya setakat nie je kisah 11 julai 2011. Tarikh yg amat memilukan n redha atas ape yg dah terjadi. Sume yg berlaku atas KETENTUAN TUHAN n yg pasti kena redha..INSYALLAH.. law nak cita ag, mmg xabz, smpai max words kot.:) ~


kita hanya peminjam sementara di muka bumi ini dan akan kembali ke pemiliknya selamanya...







thanx for reading ya

No comments:

Post a Comment